Trei zile si trei actiuni legate de
istorie si modul in care intelegem s-o respectam.
Luni, 13.11.2017. Centrul Ceh prezinta
filmul documentar Cinema Futures, realizat de austriacul Michael
Palm. In cele peste doua ore de proiectie, subiectul se invarte in
jurul filmului realizat ieri pe pelicula, iar astazi digital. Ii
vedem pe ecran dezbatand problema pe Scorsese sau Christopher Nolan,
reputati istorici si critici de film, tehnicieni, proiectionisti,
CEO-ul de la Kodak, arhivari de la Library of Congress sau tineri
studenti in stiinta pastrarii in timp a filmelor. Vedem si ultima
developare facuta intr-un laborator cinematografic din Viena si apoi
sosirea echipelor de muncitori care duc la fiare vechi toate
masinariile sau dinamitarea halelor de productie ale unei fabrici
Kodak. Ajungem si in indepartata Indie, unde, intr-o hala moderna,
sute de indieni stau in fata monitoarelor si reconditioneaza frame by
frame pelicule vechi americane. Pentru a nu ne rupe de realitate
intram si intr-o sala de cinema din Mumbai, cu scaune din lemn si
aparatura de proiectie veche de peste o suta de ani, in care
proiectionistul picura ulei in masinariile care proiecteaza pelicuta
rulata de mii si mii de ori spectatorilor. Un critic american spune
raspicat: valoarea unui film este data de audienta! Si intelegem ca
acele pelicule ar trebui salvate de la pieire. Dar blestemul
digitalului este pomenit de vorbitori si nimeni nu are solutia pentru
ceea ce ne rezerva viitorul, adica cum putem salva aceste arhive
pentru urmatoarele decenii sau, de ce nu, sute de ani!
In final, ajungem intr-un fiord
norvegian, unde guvernul acestei tari a scobit un munte ca sa
cladeasca un data center desprins parca din cele mai avangardiste
filme SF.
Morala pare a fi una cinica: tarile
care au bani isi vor salva portofoliul cinematografic prin investitii
masive, iar cele care nu au se vor multumi doar cu istoria orala.
Sambata, 11.11.2017. Zappand pe TV dau
pe TVR3 peste un documentar despre arhivele statului, filiala Iasi.
Aflu ca au o istorie de 185 de ani, iar cladirea in care functioneaza
dateaza din 1977. De atunci nu s-a mai investit niciun leut in
institutie. Istorici pasionati ne prezinta cu emotie documente
istorice valoroase pentru istoria de sute de ani a Moldovei. Aparatul
se plimba printre rafturile arhivei prafuite, iar cercetatorii
cotrobaie cu masti pe fata prin hartiile vechi de sute de ani si
purtatoare de mucegaiuri distrugatoare. Apoi, aparatul panorameaza
peste o investitie inceputa si lasata de izbeliste la stadiul de
betoane. Ajungem si in podul institutiei, unde capriorii sunt rupti,
acoperisul prabusit sau lipsa, tocmai bine ca sa se adaposteasca apa
de ploaie sau zapada. Inchid televizorul fara niciun comentariu!
Duminica 12.11.2017. Astazi vizitez o
arhiva vie si meteosensibila. Adica dependenta de starea vremii:
functioneaza doar cand nu ploua sau nu ninge. Este vorba de targul de
vechituri. Aici, fotografiile sunt expuse pe foi de plastic intinse
pe pamant si mai rar se depoziteaza in cate o cutie de carton botit.
Anticari fara sediu si noroc, speculanti, oameni amarati sau tigani
scormonitori in gunoaie sunt curatorii acestei arhive. Intrebi ceva
si ti se spune “am doar vederi RPR” sau “doua la leu” sau
“mai mult de un pol”. Ai impresia ca esti in cautarea acului in
carul cu fan. Cateodata mai gasesti o mica bijuterie fotografica.
Sunt nenumarati cautatori in aceste arhive, dar fiecare are tinta sa.
Eu nu caut nimic, doar doresc sa vad. Si daca cumva ma loveste vizual
un punctum – vorba filosofului Roland Barthes – nu ma pot abtine
si incep negocierea pentru a deveni noul proprietar al acelei bucati
de hartie manjita cu halogenura de argint.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu