Cinematograful de la MȚR
este preferatul meu și-l frecventez cu mare drag. Aseară am lipsit
și-mi pare tare rău. Întâmplarea a făcut să văd live-urile
postate de Tudor Giurgiu pe fb și am râs cu lacrimi de happening-ul
neprogramat... Am avut și răbdarea de a vedea lunga înregistrare
făcută de Vice și am simțit nevoia s-o share-uiesc unor prieteni
din străinătate. Haideți să vă povestesc ceva funny întâmplat
în primele luni ale anului 1990 cu oarecare tangență cu subiectul
amintit. Asta așa ca să știm de unde plecăm și cu cine mergem la
drum!
În primele luni ale
anului de grație 1990 preocupările românilor erau privitul la TV,
cititul presei, interminabilele discuții pe teme politice și micile
afaceri făcute în bazarul din Istanbul. Industria de entertainment
– aia care era – a avut o cădere dramatică, ceea ce a dus la
golirea sălilor de spectacole. Cântăreții și actorii aveau săli
goale, iar prin cinematografe începea să bată vântul.
Probabil că după o
analiză temeinică a ultimelor încasări din cinematografe s-a
născut ideea de a importa filme pornografice. Până în acel moment
românii vedeau așa ceva doar în proiecțiile clandestine din
apartamente. Dar imaginea VHS era mizerabilă și, probabil, lumea
pleca nemulțumită și, pardon, nesatisfăcută.
Dăduse căldura în
Ploiești când am văzut afișul scris de mână ce anunța un film
deocheat în sala cea mai faimoasă a orașului. Se numea Cinemascop,
avea un balcon generos și sute de locuri, iar poziția din buricul
târgului îl făcea mereu atractiv. Am ales o proiecție de după
amiază. Să fi fost vreo 30 de persoane în sală. Înainte de
începerea spectacolului își face apariția un clan numeros format
din băieți tuciurii, musculoși și mustăcioși urmați de femei
tinerele, frumușele, cu fuste lungi, colorate și crețe, și care
răspundeau la chemările “hai, fă pirando, mai repede!”.
Vorbeau tare parcă pentru a irita publicul și aruncau pe jos
resturile de la bomboanele agricole cumpărate la intrarea în cinema
de la vânzătoarele ambulante de același neam.
S-au așezat în primele
rânduri de unde trebuia să te dai mult pe spate pentru a vedea
imaginea proiectată pe ecranul de mari dimensiuni. Ecranul cunoscuse
de-a lungul vremii zeci de proiecții cu Tunurile din Navarone,
Vagabondul, Mihai Viteazul și alte filme de mare succes ale
deceniilor șase și șapte.
Începe filmul și repede
îmi dau seama – chiar dacă nu sunt un expert al filmelor de acest
gen – că pelicula fusese luată din tomberonul filmelor
pornografice, plătindu-se, probabil, o suma derizorie. Gașca din
primele rânduri nu contenea în a face comentarii într-o română
amestecată cu limba învățată de la mama lor și hăhăia la
fiecare replică a protagoniștilor, iritând voit spectatorii
liniștiți. Dar nimeni nu avea curaj să ia atitudine, având în
vedere disproporția de forțe între ei și noi. Așa că suportam
cu stoicism, încercând să înțelegem câte ceva din filmul de pe
ecran.
Să fi fost minutul 15 al
proiecției când s-a întâmplat miracolul. Eroina înfierbântată
se despoaie de haine, se crăcește ca la ginecolog, iar operatorul
filmului face un gros-plan într-o baie de lumină. Cadrul a durat o
eternitate, muzica languroasă nu se mai termina, iar regizorul a
uitat să strige cut. Sigur și Gustave Courbet ar fi fost invidios
pe imaginea proiectată, mult mai reușită decât ilustra sa
pictură!
În acel moment magic,
grupul de turbulenți a amuțit și a rămas așa până la sfârșitul
proiecției. Pelicula a continuat cu destule momente de detalii
anatomice care înlocuiau trama cinematografică.
La final, spectatorii
transpirați și, poate, mulțumiți au părăsit în liniște sala.
La fel și grupul vesel și colorat, care fusese bulversat de inedita
experiență cinematografică!
Astfel de filme nu au
ținut multă vreme afișul cinematografelor. Probabil că nu au
făcut încasări sau cei care diriguiau cultura au luat atitudine.
Chiar nu știu! Dar țin minte că-n '90 a ajuns pe ecranele noastre
filmul lui Kusturica “Vremea țiganilor”.
Să revenim mai aproape de
timpurile noastre și ne oprim în 2013, când pe ecrane ajunge “La
vie d'Adele”, marele premiu la Cannes în acel an. Aleg să-l văd
la mall, într-o proiecție de seară. Film lung de trei ore. În
sală tot vreo 30 de spectatori, cu popcorn și cola. În rândul din
fața mea vin trei corporatiste dornice de film după o zi
extenuantă. Tinerele, nu urâte, 30 și un pic de ani, dar genul
acela de femei care nu-i fac pe bărbați să interacționeze cu ele.
Să nu mă acuze vreo feministă, dar nu sunt misogin. Sunt un mare
admirator al eternului feminin și mereu atras de misterele acestor
ființe indispensabile bărbaților. Dar fetele din povestea mea nu
atrăgeau deloc, erau chiar antipatice. Și hăhăiau și se hlizeau
întruna. Filmul începuse și era chiar enervant cu tipele astea
care comentau zgomotos fiecare replică! Mă rugam în gând ca
cineva să molfăie mai tare popcornul și să foșnească din pungă.
Nu am dorit să le atrag
atenția pentru a nu-mi strica buna dispoziție!
Pe la minutul 30 al
filmului are loc prima scenă intimă între protagoniste filmată
tot într-o baie de lumină pentru a reliefa cât mai bine anatomia.
Și miracolul se produce! Corporatistele mele amuțesc și rămân
așa până la terminarea filmului.
Când s-a aprins lumina
le-am văzut transpirate și trase la față! Țineau capul în jos
și am căutat să le fixez privirea, dar nu a fost cu putință.
M-au evitat!
Pentru a termina povestea ar fi trebuit să fiu prezent aseară la MȚR. Dar am ratat!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu