miercuri, 17 ianuarie 2018

Emil Butnaru - ultima diaporama


O veste trista la inceput de an!
Pe 22 decembrie ne-a parasit Emil Butnaru, un pionier al diaporamei din Romania si initiatorul festivalului “Toamna la Voronet”, ajuns la editia a XXXVII-a!
L-am cunoscut pe Emil la mijlocul anilor '80, cand era deja o legenda vie a geologiei romanesti, cu realizari notabile in domeniu. Chiar daca eram din alte generatii si cu viziuni estetice diferite, ne-a legat o amicitie sincera si ne-am stimat reciproc. La vremea aceea, in anii cei mai cenusii ai comunismului, reusea ca in fiecare toamna sa umple sala din Gura Humorului cu iubitori de fotografie si film din toata tara, iar cineasti si critici de film importanti isi doreau sa participe la aceasta manifestare mult deosebita fata de altele care se desfasurau in intreaga tara.
Imi aduc aminte ca-n vara lui '89 am participat cu Emil la Festivalul filmului care se desfasura vara la Costinesti, cea mai importanta manifestare de film a acelor ani. O proiectie de diaporama de umplutura in program, la ora 15, a facut ca lumea sa dea navala in sala neincapatoare a hotelului Forum. Cineasti pe val, alaturi de profesori de la IATC, au vizionat in picioare diaporamele realizate de Emil.
Apoi au venit anii '90 si Emil, nemultumit de ceea ce se intampla la noi, a ales sa lucreze in Chile, unde profesionalismul sau era respectat.
Imi aduc aminte ca l-am sunat inaintea unei expeditii fotografice in desertul Atacama si i-am cerut sfaturi cu privire la vietuirea la mare altitudine si cu multa rabdare si caldura m-a sfatuit de bine. Era vremea cand internetul era intr-o faza primitiva, iar comunicarea umana prin viu grai inca nu disparuse.
Intamplarea a facut ca-n octombrie 2017 sa ajung la festival si sa-l reintalnesc. Ne-am bucurat, ne-am imbratisat si cu emotie am vizionat proiectia de diaporame facuta ca pe vremuri, cu batranele Aspectomate. I-am spus atunci ca nu cred ca voi mai avea ocazia sa vad asa ceva vreodata, pentru ca era ultimul proiectionist de diaporame din Romania!
Astazi, Emil cauta printre stele minereuri nedescoperite, tine intr-o mana tabelul lui Mendeleev, iar in cealalta – un aparat de fotografiat, pentru ca din cand in cand o sa ne mai trimita cate-o diaporama!


Emil Butnaru 1989, Costinesti
Emil Butnaru 1989, Costinesti
Emil Butnaru - 2017, Gura Humorului
2017, Gura Humorului

Un comentariu:

  1. emotionante ganduri Florin ...! este tristete mare cand ne pleaca prietenii...fotografii la vanatoare de stele ...!
    rip

    RăspundețiȘtergere