miercuri, 14 martie 2018

Sarbatoarea veteranilor breslei realizatorilor de montaj si sunet din cadrul Uniunii Cineastilor din Romania

Marti, 13 martie 2018, Asociatia realizatorilor de montaj si sunet din cadrul Uniunii Cineastilor din Romania s-a reunit in sala de marmura pentru un emotionant eveniment. Au fost sarbatoriti 18 venerabili octogenari realizatori de film din studiourile de film Buftea, Sahia si TVR. Clipele de glorie au fost rememorate printr-un montaj cinematografic cuprinzand generice, fotografii inedite, secvente memorabile din filmele la care au lucrat sarbatoritii de-a lungul carierei. Presedintele UCIN, Laurentiu Damian, a adresat urari de sanatate si viata lunga, ne-a povestit cu umor intalnirea sa cu un monteur la primul sau film studentesc si a subliniat ca monteurii sunt pastratorii ezitarilor si nereusitelor regizorilor. 
Cu mare bucurie ma uitam peste chipurile brazdate de timp si observam cu cata dragoste vorbeau despre filmul romanesc. Cat de mult au iubit acesti oameni cinematografia in vremuri tulburi sacrificandu-si viata personala!
Dintre cei omagiati am sa amintesc trei nume in preajma carora am avut si eu marea onoare de a fi. Inginerul de sunet Anusavan Salamanian, Sami pentru noi toti, este o legenda vie a cinematografiei romanesti. Si-a inscris numele pe genericele celor mai dificile filme de la noi si toti marii regizori doreau sa lucreze cu el. Imi aduc aminte doua momente. Pe 13 iunie 1990, cand Bucurestiul era insangerat de evenimentele politice, eram la prima ora a diminetii in sala de mixaj MagnaTech asistandu-l pe Sami. Comunicatiile telefonice erau greoaie atunci si doar seara cand am parasit studioul am aflat de evenimente. Peste vreun an l-am vazut tare amarat pentru ca nu gasea prin arhive o lucrare simfonica clasica pe care trebuia s-o foloseasca intre-un film de Mircea Danieliuc.
Cu seninatate i-am spus ca am eu un vinil cu ceea ce cauta. Si Sami a pus pe umar magnetofonul Nagra, s-a urcat in troleibuz si a venit in Berceni, la mine acasa, pentru a inregistra. Imposibil de uitat discutiile despre film cu acest mare profesionist al filmului.
Al doilea nume pe care-l voi pomeni este Maria Neagu. Mi-o amintesc de pe culoarul de la etajul I al studioului unde erau cabinele de montaj, in halatul alb, micuta, cu un trup fragil si mereu preocupata de munca sa. De cate ori treceam pe langa cabina sa auzeam masa de montaj care nu lua pauza niciodata. Colegii m-au sfatuit ca daca am vreo treaba in acea cabina de montaj ar fi bine sa nu intru si sa astept pana cineva de acolo va iesi pe culoar. Doamna Mariuca lucra cu Mircea Daneliuc si e lesne de inteles ca exigentul regizor impunea un regim “militar” colaboratorilor. In ultimii ani am gasit pe net articole despre montajul de film si cenzura in filmul romanesc semnate de doamna Maria Neagu. Cu caldura le recomand tinerilor cineasti si cinefililor pentru ca, cu siguranta, intotdeauna mai exista ceva de invatat. I-am marturisit despre aceste lecturi doamnei Mariuca si dumneaei a cautat in plasa cu care sigur face si piata si mi-a inmanat copii xerox ale diverselor articole pe care le-a publicat in carti si reviste aparute in ultimii ani. O sa le pastrez cu mare drag ca sa-mi aduc mereu aminte de un remarcabil monteur al filmului romanesc.
Ultimul nume este Vasile Luca. Mi-a fost greu sa accept ca nea Vasile are o varsta care incepe cu cifra 8, pentru ca l-am revazut verde si cu mult chef de viata. A trecut prin toate etapele captarii sunetului unui film. De la platoul de filmare pana la faza de postproductie, pe vremea cand sunetul era realizat in sala de post sincron, la masa de montaj, unde se puneau zgomotele, la masa de mixaj, unde se definitiva armonia sonora. Si totul cu banda magnetica, o forfeca, multa daruire si har.
Imi cer scuze ca nu amintesc si despre ceilalti sarbatoriti, dar sper ca cei din breasla care sunt activi pe fb sa dea o mana de ajutor pentru a completa aceste randuri cu amintiri despre acestia: Adina Georgescu Obrocea, Elena Pantazică, Maria Andruța, Maia Stepanenco, Jeana Crăciun, Mihaela Sergescu, Maria Visu, Jean Lăzăroiu, Stelian Șerbănescu, Ileana Galbură, Marga Niță, Darie Mihai, Alexandru Căpușneac, Eduard Schaffer si Nectara Gurău.

Sa ne mai ridicam inca o data palaria in fata acestor profesionisti ai filmului romanesc. La finalul intalnirii, veteranii au transmis un gand de prietenie si iubire pentru cei care in ziua de astazi continua activitatea cinematografica pe aceste meleaguri. 

Sa mai consemnam ca s-a stabilit ca data de 13 martie să fie zi de sarbatoare pentru asociatia realizatorilor de montaj si sunet din cadrul Uniunii Cineastilor din Romania.























































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu